Van Iran naar Kazachstan

Video's
Slideshows

Zoom in voor meer details.

360° foto: je kunt de foto slepen. (3 foto's)

Het globale plan

September - oktober 2017

November 2017

Beauty & Beast herinneringen aan Iran

7 juli 2017 Iran lijkt voor ons alweer ver weg. Maar we wilden graag nog wat laatste herinneringen ophalen!

Beast herinneringen

The world is a book and those who do not travel read only one page.
Saint Augustine

Iran

23 mei - 14 juni 2017 Slideshow

27 april - 21 mei 2017 Slideshow

Beauty & Beast herinneringen aan Turkmenistan

14 juli 2017 Het waren vijf heftige dagen!

Turkmenistan

20 juni - 24 juni 2017

Beauty & Beast herinneringen aan Oezbekistan

23 juli 2017 Heet en kleurrijk!

Oezbekistan

25 juni - 18 juli 2017 Slideshow

Tajikistan

24 september 2017 Tajikistan is ruig, hoog en erg indrukwekkend. Een fantastisch kampeerland. Als je op zoek bent naar rust, stilte en weidse landschappen, dan kun je daar goed terecht.

Minder rustig zijn de kinderen in Tajikistan: als er een fietser langskomt is dat het evenement van de dag, wordt er naar je toe gerend en al vanaf afstand "Hello!" geroepen. Dat is op zich leuk, maar het is nogal dwingend de bedoeling dat je hello terug zegt en zodra je dat hebt gedaan zeggen ze weer hello en is het weer de bedoeling dat je hello terug zegt. En er zijn heel veel kinderen in Tajikistan en we hebben heel veel gefietst... In de landen waar we gefietst hebben is de leeftijdsverdeling heel anders dan in Nederland: ongeveer 35% van de bevolking in Tajikistan is jonger dan 15 jaar. In Nederland is dat 15%. Het aantal 65-plussers in Tajikistan is ongeveer 4%, in Nederland is dat 20%. Er wordt vroeg getrouwd en vroeg, veel kinderen gekregen. Voor het straatbeeld betekent dat niet enkel veel kinderen, maar ook dat er een levendige trouwkleding handel is en dat je regelmatig een trouwstoet of trouwfeest tegenkomt.

Het is zoeken naar winkeltjes waar je (hopelijk) wat kunt kopen. De eerste uitdaging is dat je een winkel herkent: het kan aan de buitenkant een container, schuur of woning zijn. Winkeltjes zijn in de afgelegen gebieden spaarzaam, erg klein en hun assortiment is beperkt. Wat zeep, wc papier, pasta, koekjes, afwasmiddel, olie, en als je mazzel hebt nog wat meer. De mensen verbouwen zelf veel en maken hun eigen brood. Bij het kopen kun je proberen op de houdbaarheidsdatum te letten. Vaak zijn de producten echter over de datum heen (ook in de grotere plaatsen) en is het eerder de afweging "Hoe groot is de kans dat we hier echt ziek van worden?". Je kunt natuurlijk ook altijd bij een boer water halen en brood kopen. Wat dat betreft zijn de mensen altijd behulpzaam. Hoog in de bergen kregen we van de herder gratis brood, bergmarmottenvlees en heerlijk geitenvlees. Zelf gevangen, geslacht en vers uit de koelkast (gat in de grond). En zelfs in Tajikistan zijn we gastvrij onthaald en hebben we een heerlijke lunch met alles erop en eraan mogen krijgen.

Elektriciteit, water (warm of koud), riolering en een toilet zijn hier geen vanzelfsprekende zaken. Ook niet als je in een hotel zit: best kans dat er maar drie uur per dag elektricteit is, een paar uur per dag water en dat de douche echt geen warm water geeft.

Het fietsen is zwaar. Niet enkel vanwege de te maken hoogtemeters, maar ook omdat de wegen slecht zijn, er veel kilometers gemaakt moeten worden en omdat je door de hoogte gauw lucht tekort komt. Het is niet even een pas doen en dan weer beneden zijn: je bent een paar weken op meer dan 4.000 meter. Voor Harry betekende dat ook slecht slapen omdat hij het benauwd had. Daarnaast hadden we op een gegeven moment 13 dagen geen douche. Vooral Harry mist dat en is erg blij als we dan een hete bron tegenkomen. Dat was heerlijk badderen.

Wat het ook zwaar maakt is dat we vanaf Iran naar Kirgistan continue te maken hebben met de einddata van de verschillende visa. Vorig jaar konden we, zodra we daar spontaan zin in hadden, zomaar ergens een week blijven staan. Dat was nu niet mogelijk waardoor we de reis anders ervaren hebben dan vorig jaar: minder relaxt.

De spullen hebben het zwaar te verduren. Met de tent maanden in een woestijn is toch een hele aanslag. De fietsen zijn fantastisch. Die blijven het maar goed doen. We hebben ook nog geen enkele lekke band gehad! De gespen van de tassen gaven wel problemen. In anderhalve dag gingen er bij zowel Edith als Harry diverse gespen stuk. Kou of hitte kan het niet zijn, die hadden we vorig jaar ook. De hoogte? UV straling?

We zijn afgeweken van de Pamir Highway/Wakhan vallei route, de weg die we in principe zouden fietsen. Dit omdat een hoop fietsers deze route doen en we gaan toch liever voor het onbekende, rustige. We hebben daarom op een gegeven ogenblik gekozen voor de Shakdara vallei. Dat bleek achteraf een uitstekende keus te zijn: veel natuur, weinig mensen. Kan ook te maken hebben met de slechte wegen/paden. Het was zwaar.

Het voordeel van lang, heel hoog fietsen is dat je ook weer heel lang naar beneden mag fietsen. Vanuit Tajikistan naar Osh in Kirgistan was drie dagen naar beneden fietsen. Heerlijk!

In Kirgistan hebben we eindelijk vakantie: twee weken in een appartement met wasmachine, bad en WiFi!

Liefs, Harry en Edith

Beauty & Beast herinneringen aan Tajikistan

24 september 2017 Prachtig en zwaar. Blij dat we het gedaan hebben. Gaan we niet nog een keer doen.

Beast herinneringen

Wat mij betreft weet ik niets zeker, maar naar de sterren kijken zet me aan het dromen.
Vincent van Gogh

Tajikistan

22 augustus - 29 augustus 2017 Slideshow

7 augustus - 19 augustus 2017 Slideshow

19 juli - 3 augustus 2017 Slideshow

Kirgistan

3 november 2017 Kirgistan is het mooiste land van dit gedeelte van onze reis. Het heeft een prachtige, afwisselende natuur. De landschappen zijn groen, vol met kuddes paarden, en in de achtergrond zijn er altijd wel witgetopte bergen. Het is een fraai gezicht om een kudde paarden te zien galloperen van de ene kant van het dal naar de andere kant! Als je in een wat bewoonder gebied komt zijn er altijd wel ruiters en mannen met de typisch Kirgizische hoedjes.

In Kirgistan werd het meteen weer een stuk makkelijker om boodschappen te doen, een restaurant te vinden of een wat luxere slaapplek dan de tent. In Osh hadden we een appartement voor twee weken. Wat een zaligheid na een periode overleven in de bergen! Luxe om een bad te hebben met warm water: Edith is 14 dagen lang, elke dag in bad geweest... Ook de wasmachine, keuken, wifi, slaapkamer met kingsize bed, de woonkamer met een enorm flatscreen en het balkon waren een genot om te hebben.

Overdag hebben we heerlijk fietsweer gehad. We merkten wel dat de winter rap naderde: sneeuw, hagel en -6° 's nachts in het tentje. We hebben onze planning dan ook twee maal aangepast: toch maar niet die 4000m hoge onverharde pas en over de doorgaande weg naar het Yzzykul meer en Karakol. Er was even sprake van dat de grens tussen Kirgistan en Kazachstan dicht zou zijn ivm de uitslag van de verkiezingen in Kirgistan. Gelukkig bleek dat uiteindelijk niet het geval te zijn.

Ook in Kirgistan spreekt iedereen Russisch en wordt er weinig Engels gesproken. Het is even wennen, maar uiteindelijk kunnen we nu sommige woorden wel herkennen. Een menu in een restaurant blijft echter ingewikkeld.

Belangrijke Russische woorden op reis zijn:
  • интернет: internet
  • минимаркет: minimarket (buurtwinkel)
  • фанта: fanta
  • шашлык: sjasliek (officiële Nederlandse spelling...)
  • шаурма: shoarma
  • картофель фри: aardappel friet (kartofel' fri)
  • гуляш: goulash (gulyash)
  • магазин: winkel (magazin)
  • массаж: massage (massazh)
  • майонез: mayonnaise (mayonez)
  • шампунь: shampoo
  • йогурт: yoghurt

Kirgistan is een meer ontwikkeld land met daarbij vriendelijkere mensen, betere faciliteiten en beschaafdere kinderen. Dat maakt het reizen makkelijker. Wat ook helpt is dat je als Nederlander 60 dagen kunt blijven in Kirgistan. In vergelijking met Turkmenistan (5 dagen) en Tajikistan (30 dagen) is dat een groot verschil wat ons veel meer rust heeft gegeven. Ook is het eten afwisselender en is alles goedkoper. Dit naast de mooie natuur maakt dat Kirgistan voor ons een heerlijk land was om te verblijven.

Nu de laatste loodjes: Kazachstan!

Liefs, Harry en Edith

Beauty & Beast herinneringen aan Kirgistan

10 november 2017 Prachtige natuur!

Beauty herinneringen

• We zijn veel weggeslagen bruggen tegengekomen. Zo ook bij Uzgen in de buurt. We hadden geen zin in een omweg van 25 km, dus dan maar te voet de rivierdelta oversteken. Dat was een spannend avontuur met gelukkig alleen natte voeten...
  • Door een sneeuwlandschap op de laatse pas van meer dan 3.000 meter te fietsen. Het had net gesneeuwd daar.
  • De jeeptocht vanuit Karakol.
  • Koffie genotsmomenten: heel vaak in Kirgistan aangezien we meer tijd hadden en Edith in alle rust voor de tent, in het zonnetje, met een fantastisch uitzicht kon genieten van een bakske.
  • Beste wildkampeerplekken:
    • In het niemandsland tussen Tajikistan en Kirgistan met prachtig uitzicht op de witte bergen.
    • In een kleurrijk herfstbos aan het Karakol meer.
  • Lekker eten:
    • Overal was de larman lekker: soort dikke spagetti met groenten en een klein beetje vlees in een oranje saus.
    • De salades in restaurant Borshok in Osh.
    • De biefstuk in restaurant Tsarkiy Dvor in Osh. Eindelijk geen kluiven en vette prut/dril in je vlees of enorm taaie stukjes vlees aan een spies wat dan shaslick of kebab heet. En de onovertroffen chocolade cheesecake was ook mmmmmm.
    • De sizzling hot plate in cafe Anakul Apa in Naryn: lekker mals rundvlees met groente.
  • In de kamer van het Eldos-Ata Eco Hotel in Tosor hadden we, liggend op bed, een fantastisch uitzicht: uitzicht op het blauwe meer, uitzicht op de boomgaard met mooie herfstkleuren en uitzicht op de witte bergen.
  • Beast herinneringen

Kirgistan

07 oktober 2017 - 25 oktober 2017 Slideshow

29 augustus - 2 oktober 2017 Slideshow

Kazachstan

30 november 2017 We zijn niet zo lang in Kazachstan geweest (drie weken), maar omdat we vanuit Almaty een tour van drie dagen met een auto (met chauffeur) hebben gemaakt hebben we toch heel veel gezien.

Kazachstan is een enorm land (kijk maar op de kaart) dus als je wat wilt zien in korte tijd rij je aardig wat kilometers. In ons geval hebben we 1.400 kilometer gereden in drie dagen. Het was een goed besluit. We hadden de zandduinen, de 800 jaar oude boom, kleurrijke bergen, de kloven en de meren niet willen missen. Daarnaast was het ook heerlijk dat alles verzorgd was: we hoefden niets meer te regelen en konden genieten van de uitzichten en ons concentreren op het maken van mooie foto's en video shots.

In Almaty zelf hebben we kunnen genieten van restaurants van Europese kwaliteit (duur!) en zijn we naar de opera geweest: Turandot van Giacomo Puccini.

Omdat we een appartement hadden waren we in staat om in Kazachstan al op ons gemakje onze spullen schoon te maken en in te pakken. Dit keer moesten we onze fietsen heel klein maken om binnen de maximale maten te blijven van de vliegtuigmaatschappij. Dat betekende dat het voorwiel eruit moest, het zadel er af, het stuur er af en de voorste bagage drager moest losgemaakt worden. We hadden drie fietsdozen gekregen van onze huurbaas (wat een service!) en daarmee konden we twee fietsen inpakken: onze fietsen zijn groter dan gebruikelijk. De fietsdozen pasten perfect in de auto van de huurbaas die ons ook naar het vliegveld bracht. Weer: wat een service! Dit maakte dat we de meest relaxte aankomst op een vliegveld hadden ooit. De fietsdozen waren snel ingeleverd bij de check-in balie, appeltje, eitje. We hadden gekozen voor een vlucht naar Amsterdam via Moskou om ervoor te zorgen dat we de volgende dag lekker vroeg bij De vakantiefietser in Amsterdam waren zodat onze fietsen (net zoals vorige keer) meteen een service beurt konden krijgen. Dat zou echter helemaal anders lopen.

De vlucht naar Moskou liep voorspoedig. En ook het verblijf van iets meer dan 9 uur daar was geen enkel probleem. In het vliegtuig naar Amsterdam waren we nog steeds de enige Nederlanders. Dat was apart en maakte dat het voelde alsof we nog steeds heel erg ver weg waren. Op Schiphol aangekomen bleek na enige tijd dat 1 stuk bagage en onze twee fietsen nog niet waren aangekomen. Onze fietsen werden gelukkig twee dagen later keurig alsnog thuis afgeleverd (en konden alsnog naar Amsterdam voor de servicebeurt), maar we zijn nog steeds 1 stuk bagage kwijt. Dat is een enorme schadepost: tent, zadel, trappers, fietstassen, slaapmat, slaapzak, kleding en nog veel meer! We hopen dat die bagage alsnog gevonden wordt. We zullen van de vliegtuigmaatschappij en/of de verzekering uiteraard wel e.a. vergoed krijgen, maar beter zullen we er niet van worden...

Op dit moment zijn we in Nederland: familie en vrienden bezoeken, spullen repareren en zaken voorbereiden voor het volgende gedeelte van onze reis: 4 maanden Oostenrijk! We hebben een mooie blokhut geregeld, een ski pas waarmee we in 25 skigebieden kunnen gaan skieën en een auto. En uiteraard gaat de Playstation 4 ook mee. Ik denk dat we ons wel gaan vermaken!

Liefs, Edith & Harry

Beauty & Beast herinneringen aan Kazachstan

30 november 2017 Prachtige natuur!

Beauty herinneringen

• De laatste zeven kilometer onverharde weg fietsen en je beseffen dat je na die zeven kilometer de rest van de rit op asfalt kan uitrijden.
  • Harry had een echt Beauty moment toen hij heel onverwacht in een winkeltje een zak Lays paprika chips zag liggen. Hij werd meteen erg gelukkig...
  • Het beste koffie genotsmoment in Kazachstan was in Charyn gorge: ijs nog op de tent, de handen warmen aan het benzine brandertje, ijskoude voeten en dan langzaaaaaaaaamaaaaaaaan opwarmen in de zon met een bakske koffie. Natuurlijk ook hier in gezelschap van veel koeienflatsen en paardenschijt...
  • De beste wildkampeerplek is ook in Charyn gorge: aan het water in een mooie kloof.
  • Het lekkerste eten hadden we in restaurant Shakespeare in Almaty. Indiaas eten: heerlijk mals vlees met ongefilterd, weizen achtig bier.
  • De 3-daagse rondtour door Kazachstan met Erken onze gids en het operabezoek in Almaty.
  • De luxe van het appartement in Almaty voor maar liefst 2 weken lang.
  • Beast herinneringen

Kazachstan

25 oktober 2017 - 15 november 2017 Slideshow