Spanje

Video's
Slideshows

Zoom in voor meer details.

Het globale plan: Van Girona naar Sevilla

29 maart 2016 arriveren we in Girona. We zijn benieuwd naar het klimaat. Noord-Spanje in april: kan best koud zijn! Gelukkig fietsen we naar het zuiden en het voorjaar tegemoet. Mooie omstandigheden om alle spullen goed uit te proberen. Campings zullen nog wel niet open zijn, dat wordt dus veel wildkamperen. 8 Mei komt dochterlief twee weken meefietsen. Superleuk natuurlijk. 7 juni gaan we voor een dikke week terug naar Nederland.

De geplande route

De Andalusië-route loopt van Girona in Catalonië naar de Koningssteden in Andalusië. De route voert over 1700 km door de binnenlanden van Spanje en laat de fietser kennismaken met een vrijwel onbekend maar prachtig deel van Spanje. Het binnenland van Catalonië is groen, met bossen en wijngaarden, maar ook met leuke stadjes en fraaie kloosters. Hoe meer je zuidelijk komt, hoe ruiger het landschap. Over een spoorwegbedding, compleet met (verlichte) tunnels en bruggen, fiets je naar de Maestrazgo toe. Geëerodeerde bergen, waarboven gieren cirkelen. Dorpjes die als arendsnesten op bergtoppen staan. Naarmate je zuidelijker komt nemen ook de Moorse invloeden in de steden toe. Teruel en Cuenca zijn prachtige voorbeelden.

Daartussen liggen bergen met grillige rotsformaties zoals te zien bij de Betoverde Stad. Na Cuenca fietst men een klein stuk door La Mancha met een enkele oude windmolen. In kleine stadjes zoals Alarcon en Alcaraz is het goed verblijven. Men kan er doorgaans prima eten en slapen voor weinig geld. Na Alcaraz trekt de route de bergen door van de Sierra Segura. Uitgestrekte bossen bieden welkome schaduw. Door olijfgaarden en langs een stuwmeer bereikt men Cazorla, het eerste stadje in Andalusië.

De zuidelijke tak kent een schitterend traject door het meest ruige deel van Andalusië naar de voet van de Sierra Nevada en Granada. Hierna gaat de route verder naar Ronda. Tussen Ronda en Sevilla ligt een van de mooiste fietspaden van Spanje, het via Verde de la Sierra. Ook hier weer tunnels en viaducten, adembenemende landschappen, kolonies gieren, maar ook onderweg oude stationnetjes waar je heerlijk kunt eten en slapen. Na dit fietspad volgen de laatste kilometers dalend fietsen naar Sevilla, de prachtige hoofdstad van Andalusië. Vanaf Cazorla loopt de noordtak van de route door het statige Jaen, naar het weelderige Cordoba met de schitterende Mezquita. Daarna bereikt ook deze noordelijke tak Sevilla. In Andalusië maakt de route in grote mate gebruik van de Vias Verdes, tot fietspad omgebouwde verlaten spoorlijnen. Maar ook het traject tussen Girona en Andalusië bestaat voor een aanzienlijk deel uit dit soort fietspaden.

Bron: De fietsroute naar en door Andalusië.

Arnes

10 april 2016 Koud hebben we het al gehad: 3 graden. En overdag een harde koude wind. De lijfen moeten nog getraind worden, dus we doen rustig aan. De siësta maakt het al meteen lastig om op tijd aan eten te komen, nog los van het feit dat niet elk dorpje een supermarkt of bakker heeft. Wildkamperen bevalt prima. Dat levert toch altijd de mooiste en rustigste plekjes op. Er begint al routine te komen in het opzetten en afbreken van kamp. De komende dagen gaan we steile stukken doen: 9 graden. Over een dag of vier, vijf willen we in Teruel zijn. Dan hebben we al met al toch al een aardig stuk gefietst. De fietsen zijn fantastisch: echte kilometer vreters. Ook van de rest van de spullenboel hebben we veel plezier: stoeltjes, hangmatten en tarp zijn al goed gebruikt. Als we straks voor even terug in Nederland zijn maar even kijken welke spullen we niet gebruikt hebben en weer een verdere verfijning maken van wat we meesjouwen op de fiets. Ik heb nog niet echt het gevoel gehad van vakantie of zo: daarvoor is het kilometers moeten maken toch te dwingend. Neemt niet weg dat we het enorm naar ons zin hebben!

Cazorla

7 mei 2016 De tijd gaat snel. We hebben nog steeds een vakantie gevoel en dat we over 5 weken, of 10 weken of 20 weken of zelfs 100 weken nog steeds niet terug hoeven naar ons huis of naar Nederland of naar een werk, zit nog niet in ons gestel. Het vakantie gevoel komt ook omdat we hier in Cazorla even vakantie aan het nemen zijn: niet fietsen en langere tijd op een camping staan bij een gezellig dorpje. De prachtige camping hier in Cazorla is van Jeanne, een zeer vriendelijke Nederlandse dame en ligt aan de fietsroute. Het wordt door iedereen ervaren als de mooiste camping van de route. Met wildkamperen en de zeer rustige (om niet te zeggen lege) campings kom je niet zo gauw aan een praatje toe. Hier komen Nederlanders naar toe en we staan hier langer: dat maakt het makkelijker om een praatje pot te doen.

Ik ben benieuwd hoe de lijfen zich houden als we weer gaan fietsen. We zijn allebei afgevallen en de laatste twee weken kregen we in de gaten dat de hellingen net wat minder steil leken en dat we in een net wat hogere versnelling konden fietsen. De eerste drie weken van de route lijken tot nu toe behoorlijk wat zwaarder te zijn dan de rest van de route. Het traject lag in het begin dan ook veel hoger (rond de 1.500 meter). En we vertrokken eind maart: we hebben veel nachtvorst gehad. En ook dat het ijs op de tent stond.

We zijn twee Nederlanders tegengekomen die van Malaga naar Girona aan het fietsen waren en daar drie weken voor hadden. Petje af, maar zou niet onze keus zijn. Achteraf hadden we best 20 weken uit willen trekken voor onze route: er is zoveel te zien en te beleven onderweg. En voordat je het weet race je alles voorbij en ben je enkel bezig met kilometers vreten.

We zijn ook een Canadees tegengekomen die op een mountainbike bezig was om een GR wandelroute te fietsen. Samen met zijn hond (daar had hij een aanhangwagentje voor) had hij 5 maanden om van zuid-spanje naar Noorwegen te fietsen. Hij was berggids in Canada, dus ook wel een professional: afgelopen nacht had hij voor het eerst een nacht op een camping had geslapen. na daarvoor 5 weken achter elkaar wild gekampeerd te hebben.

Morgen gaan we dochterlief van het vliegveld ophalen, die gaat twee weken mee fietsen. Leuk, we hebben er enorm veel zin in! Ik hoop wel dat het weer wat lekkerder wordt. Op het moment dat ik dit schrijf zitten we al in Murcia (auto gehuurd, hotel geboekt). Hier in Murcia is het fantastisch weer, in Cazorla is het een kleine 10 graden kouder en het weer ziet er de komende dagen niet lekker uit. Over een weekje wordt het in de buurt van Granada fantastisch weer, dus misschien vertrekken we een dag eerder dan gepland uit Cazorla.

Zie hieronder voor onze eerste foto's. Het viel niet mee uit al die verschillende bronnen (fototoestel, GoPro, telefoon) en media (Twitter, Hangout) een samenhangend en chronologisch correct geheel te bakken. Maar uiteindelijk is het gelukt!

Statistieken afgelopen periode:

De eerste Spanje foto's!

29 maart 2016 - 1 mei 2016 Slideshow

Dos Hermanas (vlak onder Sevilla)

7 juni 2016 Vanuit Cazorla dochterlief ophalen met de huurauto was natuurlijk een schoolreisje. Het was erg leuk om een stuk van de fietsroute nog een keer te doen. Konden we vanuit de auto herinneringen ophalen aan de laatste 60, 70 kilometers en ons nog meer beseffen hoe snel en makkelijk een auto toch is. Bij Murcia zijn we eerst nog naar Parque Regional de Calblanque geweest voordat we Emy gingen ophalen. Dat is een mooi stuk ongerept strand.

In Cazorla hebben we tijdens het bezoek van Emy niet echt heel mooi weer gehad, wat we vooral voor Emy erg jammer vonden. We hebben wel gezellig tapas gegeten in een erg authentiek barretje (tegenover het busstation), lekker ge-BBQed en kampvuur gestookt. We gingen met regen weg. Gelukkig bleef het bij 1 dag slecht weer en hebben we verder enkel mooi weer gehad. In vier dagen tijd zijn we naar Granada toegefietst. Onderweg hebben hebben we op mooie plekjes gestaan en waren we in staat om kampvuur te maken. Emy had geen enkele moeite met de etappes die we hebben gefietst. Dat had natuurlijk ook anders kunnen zijn.

Granada heeft een stadscamping, dat is dan wel weer erg wennen als je daarvoor drie nachten hebt wildgekampeerd. Wat een drukte en stank en wat een hoop mensen... Alhambra is natuurlijk een verplicht bezoek, maar inderdaad best wel mooi.

Om Emy weer naar het vliegveld te brengen hebben we weer een auto gehuurd en die gebruikt om een dagje strand te doen (sangria drinken, paella eten) en om naar de Sierra Nevada te gaan. Prachtige omgeving daar en altijd leuk om in de zomer door de sneeuw te lopen. Op het vliegveld bleek dat de, op een creatieve manier in karton ingepakte fiets, niet door de scanner kon. Dat was even een spannend momentje: de douane wilde graag in de doos kijken voordat deze het vliegtuig in mocht. Het afscheid van Emy was emotioneel, het waren twee hele leuke weken geweest, we hebben leuke dingen meegemaakt en intensief met elkaar opgetrokken.

Van Granada naar Sevilla was weer een mooie route. We hebben wel zeer lange steile hellingen gehad. Meer dan 21 procent, we weten het niet precies, de hoekmeter gaat niet verder dan 21%! Op 1 dag hebben we 1.623 hoogtemeters en 93 km gereden. Daarna hebben we een paar dagen nodig gehad om te herstellen. El Caminito del Rey was een mooie herstel loop. Onderweg zijn we onder andere Nicolas Marino tegen gekomen. Hij fietst al zes jaar door Azie en Afrika. En had mooie verhalen en goede tips over bijvoorbeeld veiligheid en budget. Mmmm Afrika lijkt me toch ook wel leuk...

Wat me het meest zal bij blijven van fietsen door Spanje is de geur van houtvuurtjes 's ochtends als we net begonnen waren met fietsen, het geluid van de geweerschoten van het jagen op konijnen en vogels, de geur van al die verschillende bloemen, de drank die al op tafel stond in de verschillende barretjes als we 's ochtends vroeg na het wildkamperen koffie/chocolademelk gingen drinken, de vele spoortunneltjes van de verschillende Via Verdes waarop we gereden hebben, de tapas bij de drankjes en het wildkamperen en kampvuur maken. Spaanse autochauffeurs houden trouwens enorm rekening met fietsers op de weg, echt heel bijzonder. En dat Emy twee weken is overgekomen was helemaal te gek en zeker voor herhaling vatbaar.

Teruel vond ik een ongedwongen, gemoedelijke en oorspronkelijke, kleine, gezellige stad. Sevilla is een vreselijk mooie stad: enorm veel mooie paleizen/huizen, parken en fonteinen. Granada is wat mij betreft overrated.

Nog even en dan zijn we voor 10 dagen in Nederland. We hebben veel te doen! Naast familie en een paar vrienden bezoeken moeten er spullen schoongemaakt en gerepareerd/vervangen worden. En natuurlijk moeten er nieuwe foto's op de website gezet worden. In November zijn we weer even in Nederland, en we weten nu al dat we dan langer in Nederland willen zijn voordat we naar Oostenrijk gaan. Eerst gaan we echter naar Kos-Turkije-Iran. Daar hebben we enorm veel zin in. Spanje was een goede oefening. Nu eens kijken hoe het buiten Europa bevalt!

Nog meer Spanje foto's

6 mei 2016 - 7 juni 2016 Slideshow